Deze pagina is speciaal voor bestaande klanten van XS4ALL. Het is ons bekend dat XS4ALL alle hostingdiensten per 1 oktober aanstaande gaat beëindigen. Uiteraard verwelkomen wij u graag als klant van VDX. Wat is er nodig om de diensten te verplaatsen? Of kan ik mijn domeinnaam ook verhuizen naar VDX en wat is hier voor nodig? Allemaal vragen die we op deze pagina voor u op een rijtje zetten.
Mijn domeinnaam verhuizen naar VDX
Voor het verhuizen van uw domeinnaam vanaf XS4ALL naar VDX heeft u de verhuiscode (ook wel EPP code genoemd) nodig. Deze kunt u opvragen bij XS4ALL. Zodra u de verhuiscode heeft ontvangen, kunt u de domeinnaam bij ons bestellen via vdx.nl of via het orderportaal.
In de volgende stappen zetten wij uiteen hoe dit in zijn werk gaat.
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
Stap 6
Aanvullende informatie
Sommige domeinnamen hebben naast de verhuiscode ook nog een e-mail verificatie nodig,
Dit geldt voor onderstaande extensies:
Deze e-mail wordt in de meeste gevallen verzonden aan het e-mailadres van het administratieve contact zoals weergegeven in de whois / domeinregistratie gegevens. Het is daarom belangrijk dat dit e-mailadres actief is.
Overzicht van top 10 domeinextensies en verhuisprocedure:
Hou er rekening mee dat wanneer u de verhuiscode heeft ingevoerd, de domeinnaam meteen naar ons wordt verhuisd na het afronden van de bestelling. Dit heeft dus impact op uw e-mail en website. Vandaar dat wij u adviseren om in dat geval zo snel mogelijk in ieder geval de mailboxen aan te maken en daarna ook uw website over te zetten.
U kunt er ook voor kiezen om de EPP code later in te voeren of om de DNS bij ons tijdelijk te wijzigen naar de ipadressen van de huidige server. Zie hiervoor ook 'Waar kan ik de DNS van mijn domeinnaam beheren/aanpassen?' verderop in dit artikel.
Hoe verhuis ik mijn website naar VDX?
Voor het overbrengen / verhuizen van uw website naar VDX is het allereerst nodig dat u bij het bestelproces dat hierboven beschreven staat ook een hostingpakket bij ons besteld heeft. Op die manier kunt u meteen aan de slag.
Stap 1
Stap 2
Wanneer u daar ingelogd bent, klikt u aan de linkerkant op 'Files'
Stap 3
U komt dan in een soort Windows verkenner omgeving waar u de mappen ziet van uw hostingpakket op de server. De websitebestanden dienen te worden geplaatst in de map /httpdocs, u gaat daar heen door op de betreffende map te klikken.
Stap 4
Bovenaan ziet u een knop 'Upload' Om bestanden te uploaden klikt u hierop.
Stap 5
Wanneer u hier op klikt, opent er een scherm waarmee u bestanden op uw eigen computer kan selecteren, daar selecteert u dan de bestanden en mappen van de website. Door Crtl ingedrukt te houden op het toetsenbord kunt u met de muis meerdere bestanden en mappen selecteren. Wanneer u alles heeft geselecteerd klikt u op Openen en worden de bestanden geüpload naar de /httpdocs map.
FTP programma
Naast het rechtstreeks uploaden van bestanden in het Plesk Controlepaneel kunnen ook bestanden op het hostingpakket geplaatst worden middels een FTP programma zoals bijvoorbeeld: FileZilla.
Een FTP programma maakt een verbinding tussen uw computer en uw hostingpakket middels het FTP-protocol waarna u overzichtelijk bestanden kunt uploaden en beheren.
Meer informatie is via onderstaande FAQ-artikelen terug te vinden:
Hoe importeer ik mijn database?
U kunt een MySQL database importeren via het Plesk control panel.
Stap 1
Log in op Plesk. Hoe leest u hier: 'Hoe log ik in op het Plesk control panel van mijn hostingpakket?'
Stap 2
Daarna klik u aan de linkerkant op 'Databases'
Stap 3
Vervolgens klikt u op 'Import Dump'.
Stap 4
In het volgende scherm heeft u de mogelijkheid om het import bestand vanuit het hostingaccount te importeren. Selecteer hiervoor de juiste map. Een andere mogelijkheid is om het bestand te importeren vanaf uw computer systeem. Hiervoor klik u op 'Bladeren'
Let op! Op de huidige shared servers wordt MySQL 5.7.x gebruikt, tenzij uw hostingpakket op een oudere server staat. Wanneer u een database exporteert vanaf een hogere versie MySQL kunt u deze niet importeren op een oudere versie. Via klantportaal kunt u een kosteloze migratie naar een nieuwe server aanvragen. Meer informatie is via onderstaand FAQ-artikel terug te vinden:
Kan VDX mijn website voor mij verhuizen?
Het is onder voorwaarden mogelijk dat de medewerkers van VDX uw website content voor u verhuizen van XS4ALL naar uw nieuwe hosting bij VDX. Uiteraard is elke website anders en vergt de ene website meer aandacht dan de andere in het geval van verhuizen. Dit is dan ook maatwerk wat we per geval moeten bekijken.
Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Stuur dan een e-mail naar de helpdesk. Vermeld in uw bericht in ieder geval uw domeinnaam.
E-mail aanmaken en overzetten
Om gebruik te maken van uw bestaande mailboxen dient u deze eerst aan te maken in het Plesk controlpanel van uw hostingpakket. Hiervoor kunt u het beste de bestaande wachtwoorden gebruiken die u nu ook gebruikt. Daarmee zorgt u er voor dat de overgang naar VDX voor nieuwe berichten bijna geruisloos gaat. In de volgende stappen leggen wij u uit hoe u dit in werking zet.
Allereerst is het van belang dat u de mailboxen gaat aanmaken in uw nieuwe hostingpakket bij VDX. In de onderstaande stappen leggen wij u uit hoe u dit kunt doen.
Stap 1
Log in op Plesk. Hoe leest u hier: 'Hoe log ik in op het Plesk control panel van mijn hostingpakket?'
Stap 2
Vervolgens klikt u aan de linkerkant op 'Mail'
Stap 3
Daarna klikt u bovenaan op 'Create E-mail Address'
Stap 4
In het volgende scherm kunt u een nieuw e-mailadres aanmaken. In het wachtwoord veld kunt u een sterk wachtwoord opgeven. Sterke wachtwoorden hebben tenminste 8 karakters, waarvan 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 symbool.
U kunt ook een wachtwoord laten genereren, door op de button 'Generate' te klikken. Het wachtwoord kunt u dan inzien door op 'Show' te klikken.
Als het wachtwoord is ingevuld, klikt u onderaan op de knop 'OK'.
Stap 5
Stap 6
Nu u de mailbox heeft aangemaakt in uw Plesk controlpanel, kunt u deze toevoegen in uw e-mailprogramma. Herbij is het belangrijk om na te gaan of u op dit moment gebruik maakt van POP3 of van IMAP.
Voor een uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP kunt u het beste het volgende FAQ-artikel raadplegen: Wat is het verschil tussen POP3 en IMAP.
Voor het instellen van de e-mail heeft u de volgende instellingen nodig.
Inkomende mailserver: mail.hostingserver.nl
Gebruikersnaam: het volledige e-mailadres.
Wachtwoord: <Uw wachtwoord>
Poort nummer: IMAP poort nr: 143 / POP3 poort nr. 110
Gebruik TLS / STARTTLS: Ja
Uitgaande mailserver: mail.hostingserver.nl (verificatie is vereist, zelfde inloggegevens als voor de inkomende mailserver)
Poort nummer: 2525
Gebruik TLS / STARTTLS: Ja
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van SSL/TLS. In dat geval zijn de instellingen als volgt:
Inkomende mailserver: mail.hostingserver.nl
Gebruikersnaam: het volledige e-mailadres.
Wachtwoord: <Uw wachtwoord>
Poort nummer: IMAP poort nr: 993 / POP3 poort nr. 995
Gebruik SSL / TLS: Ja
Uitgaande mailserver: mail.hostingserver.nl (verificatie is vereist, zelfde inloggegevens als voor de inkomende mailserver)
Poort nummer: 465
Gebruik SSL / TLS: Ja
* De genoemde instellingen zijn alleen van toepassing als u gebruik maakt van een e-mailprogramma voor het ophalen van de mail op uw computer, tablet of mobiele telefoon.
Stap 7
Via onderstaande FAQ-artikel kunt u handleidingen terugvinden, hoe u de email op een mail applicatie kunt instellen:
Outlook:
Aanmaken van een nieuw account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-stel-ik-outlook-in-microsoft-365-programma
Wijzigen van een bestaand account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-pas-ik-e-mailinstellingen-aan-in-outlook-2016
Android:
Aanmaken account (Samsung app): https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-android-samsung-app
Aanmaken account (Outlook app): https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-android-outlook-app
Apple Mail
Voor het instellen een nieuw account: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-apple-mail-in-op-mijn-mac
Voor het wijzigen van een bestaand account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-pas-ik-in-apple-mail-de-mailservers-aan
iPhone en iPad:
Aanmaken account: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-mijn-iphone-of-ipad
Stap 8
Waar kan ik de DNS van mijn domeinnaam beheren/aanpassen?
Op het moment dat u de mailboxen heeft ingericht, is het zaak om de DNS van het mailrecord zo spoedig mogelijk om te zetten, zodat de mail via de hosting bij ons wordt afgeleverd.
De DNS van uw domeinnaam bij Hostingserver is te beheren binnen het online klantenportaal: http://hostingserver.nl/
Stap 1
Log in op het klantportaal: http://hostingserver.nl/ Log hier in met uw klanthandle en bijhorend wachtwoord.
Mocht u de inloggegevens niet meer weten van het klantportaal, klik dan op de link 'Ik ben mijn wachtwoord kwijt of vergeten'.
Stap 2
Klik vervolgens bovenaan op 'Domein en Hosting'
Stap 3
Daarna klikt u aan de linkerkant op het 'domeinnaam' waarvan u de DNS wilt aanpassen.
Stap 4
Dan ziet u bovenaan enkele tabbladen, waaronder DNS beheer, hier klikt u op.
Stap 5
In het volgende overzicht, kunt u een DNS-record aanmaken of aanpassen. Selecteer het type record en klik vervolgens op 'toevoegen' Als het DNS-record is toegevoegd klikt u op 'Gegevens opslaan'
U kunt de volgende type DNS-records gebruiken:
Bij het DNS-systeem van Hostingserver werken we niet met een @ voor een blanco domein. Wanneer u dus jouw-eigen-domein.nl wilt verwijzen laat u het veld 'Naam', waar u normaal het subdomein invult, leeg.
Let op! dat DNS-beheer niet mogelijk is bij een Parkeer domein, in dat geval zou het domein eerst dienen te worden omgezet naar de dienst 'DNS-beheer', hiervoor kunt u het beste een mail sturen aan helpdesk@hostingserver.nl met het verzoek om het domein om te zetten naar de dienst DNS-beheer.
Overige informatie
Hieronder geven wij u een korte opsomming van wie wij zijn en links naar pagina's met een uitleg over diensten en producten die u zoal bij ons kunt afnemen.
Over VDX internet services
VDX Internet Services is de hostingprovider voor iedereen. Voor grote en kleine ondernemingen, maar ook voor de thuisgebruiker. Sinds 1999 zijn we al actief in de hostingbranche. Met een breed assortiment van producten en diensten ondersteunen wij u in uw online ondernemingen, zoals:
Server beveiliging / Brute Force detection
Er zijn enkele protocollen actief op onze servers. Wanneer er te vaak een foutieve login plaatsvindt vanaf een bepaald IP-adres dan ziet onze server dit als een aanval. Het IP-adres van de aanvrager wordt dan geblokkeerd. Nu is het zo dat u hier zelf ook de dupe van kunt worden wanneer u niet meer beschikt over de juiste gegevens.
Een aanvraag kan dan resulteren in een time-out. Het is gelukkig vrij eenvoudig om deze blokkade zelf weer op te heffen. Kijk voor een uitleg hierover op de volgende FAQ-pagina:
https://www.vdx.nl/faq/webhosting/wat-moet-ik-doen-wanneer-mijn-ip-adres-geblokkeerd-is
Patchman
Binnen ons hostingplatform maken wij gebruik van Patchman. Dit is een programma dat actief zoekt naar verouderde code of software die tot beveiligingslekken kan leiden. Het kan zijn dat u een e-mail ontvangt van patchman@hostingserver.nl met een overzicht van bestanden die mogelijk een beveiligingslek hebben. Het verzoek zal dan zijn of u deze bestanden wilt updaten, zodat ze geen gevaar meer lopen dat ze gehacked kunnen worden.
In de praktijk zal Patchman na verloop van tijd zelf kleine, noodzakelijke wijzigingen aanbrengen als blijkt dat er geen actie is ondernomen om de geconstateerde problemen zelf op te lossen.
Antivirussoftware
Antivirussoftware is actief op onze hostingservers. Indien er geïnfecteerde bestanden aangetroffen worden dan zullen deze in quarantaine geplaatst worden.
Heeft u nog vragen?